Sunday, October 3, 2010

mata.

alhamdulillah. dipinjamkan sepanjang mata oleh Yang Maha Pemurah. walaupun sekarang dah kurang keupayaan dan perlu pakai cermin mata. apa2 pun, yang pasti mata memang antara nikmat Allah yang x terkira besarnya.

dengan mata kita melihat kebesaran kuasaNya. dengan mata kita dapat belajar, membaca etc. dengan mata jugak kita dapat lihat wajah mak ayah yang insyaAllah, semuanya dapat pahala tau!

tapi banyak lagi yang perlu diigatkan. dengan mata kita melihat maksiat. dengan mata kita tengok perkara2 yang x sepatutnya. topup akaun dosa lagi? astaghfirullah. muhasabah lagi. moga kita x jadi manusia yang luput mensyukuri. huhu.

sikit sharing yang x berapa nak sharing. sebab perkara biasa pun ni. hehe.

habit saya kalau nak tumpukan pada sesuatu yang x perlu dilihat, saya suka pejam mata. sudah develop habit ni sejak dulu. woahh. tapi jangan salah tafsir ye. bukan nak tidur. kalau terasa mengantuk saya akan membutangkan mata sebutang-butangnya. hehe. lepas ni sila check bila masa saya suka buka mata besar2.

ok. bila pejam mata, kita x perlu nak lihat apa2. dan otak pun x perlu la nak tafsirkan apa2. ni sudah save up energy. plus, deria kita akan lebih tertumpu kepada apa yang kita sedang buat. contoh : berzikir, mengahafal, etc. haa. kan bagus tu. khusyuk sikit. insyaAllah. tapi, keinginan dan usaha tu kena ada la. kalau x memang x dapat concentrate dan rasa apa2. common sense kan? sekadar peringatan biasa.

nota kaki : lama x menulis panjang2 *walaupun xde la panjang mana pun* ;)

No comments:

Post a Comment