Monday, November 15, 2010

sayonara.

"Jahiliyyah umpama chewing gum yang melekat di kasut. Tak selesa dan annoying. Menanggalkannya tak mudah dan ia juga meninggalkan kesan yang tak best"
~Anonymous~

alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah.
segala puji hanya untuk Allah. yang pengaturan-Nya adalah yang terbaik buat kita.

jom perah otak jap. bayangkan bila non-muslim tanya kita what is islam?

erk? islam tu, agama la..

islam? cara hidup. tapi x sure nak explain camne..

itu je ke yang kita mampu jawab? walaupun dah hampir 20 tahun hidup sebagai muslim? huhu. xde umphh pun jawapan tu. tapi saya berharap bila jadi pada diri sendiri, mampu jawab dengan nada convincing gitu. insyaAllah..

and apa pulak jahiliyyah?

orang2 yang x tahu islam. macam masa zaman nabi dulu..

jahil tu maksudnya x tahu. tapi x tahu apa?

ok lah. nak bagi jawapan. kalau zaman nabi dulu, jahiliyyah tu kita bolah kata x tahu islam. tapi sekarang, yang tahu islam pun jahil jugak. jahiliyyah adalah al-hawa, yakni apa2 selain islam. islam tu kan syumul. menyeluruh. segala yang baik adalah islam. bersih=islam. punctual=islam. love=islam. etc. etc. tapi semua ikut syariat la. clear kan?

33;33 , 48;26 , 5;50 , 3;154

jahiliyyah adalah apa2 yang menghalang muslim daripada jadi mukmin. eh2? x ke sama muslim dengan mukmin tu? haa. mungkin itu silap kita. manusia sekarang x susah nak jadi muslim. masuk islam dah dikira muslim. tapi mukmin? ramai je muslim yang bukan mukmin. nama pada ic islam, tapi lifestyle kita? fikir-fikirkan. kadang2 kita nampak perkara besar je jahiliyyah. tapi sedar x kita perkara2 kecil pada diri kita pun jahiliyyah?

for instance, smoking. isnyaAllah saya dan kawan2 xde la smoking. tapi ramai je kan orang islam yang smoking? boleh ke saya cakap smoking tu jahiliyyah?

smoking=penyakit=membazir duit=x menjaga diri=berdosa=jahiliyyah.

tu baru smoking. dan banyak lagi yang kita x aware. saya tahu saya pun masih banyak jahiliyyah yang perlu dideletekan. for sure x mudah. tapi jom try sama2. slowly ok. identify, then eliminate.

jahiliyyah umpama barang2 yang x perlu ada. bayangkan, kalau kita nak pergi hiking, ada ke kita bawak barang2 yang x perlu macam kuali, tong gas dan sebagainya? logiknya, mesti la berat kan. x perlu pun. so, untuk jadi muslim yang lebih baik (analogi hiking tadi) lepaskanlah jahiliyyah dalam diri. sayonara jahiliyyah, dan jangan jumpa lagi.

mujahadah!
2;286 , 13;11

3 comments:

  1. huhu..thx.

    btw, ayat anonymous tu snagat lawak oke. kikiki

    ReplyDelete
  2. nikmat hidup dibawah bayangan AQ dan tarbiyah hy mmpu dinikmati oleh mereka yg merasainya..begitu juga dgn nikmat hidup setelah meninggalkan jahiliyah..
    semoga terus kuat

    ReplyDelete
  3. paten : ahaa. betul lawak. n betul pe yg die mksdkn..

    ummi : insyaAllah. DnT bantu kikis jahiliyyah dlm diri..

    ReplyDelete