Tuesday, February 8, 2011

mencari ruh itu.


alhamdulillah. segala puji bagi Allah s.w.t yang aturan-Nya adalah yang terbaik buat semua.

terdahulu, nak mintak maaf sebab lama x update. rupa-rupanya ada yang terzalimi dengan perlakuan saya yang x update odyssey. huhu. asif. hilang ruh untuk menulis. insyaAllah, akan mula menulis semula dengan ilmu yang x seberapa ni.


buat hari ni, just nak share rasa happy sebab ada seorang sahabat yang saya sayang tu menunjukkan rasa eager untuk tahu lebih pasal dakwah ni semua. no doubt, memang banyak yang x dapat diterangkan pada si dia memandangkan pengetahuan saya hanya sedinar dua. tapi apa-apa pun saya akan cuba the best untuk buat si dia paham pasal dakwah tarbiyyah ni. dan satu yang paling penting, tarbiyyah untuk diri sendiri perlu jadi prioriti so that kekal tsabat fi sabilillah, insyaAllah.

teringat pulak masa duduk beriman sejenak dengan mereka yang tersayang malam semalam. bincang pasal tunisia, mesir, IM, etc. then keluar cerita pasal seorang anak raja ni. sheikh syaqib arsalan. teringat kata-kata beliau:

"kita wajib memulakan islam dari bawah, perlu tarbiyyah individu. apalah guna mengadakan muktamar yang menghimpunkan orang-orang yang lemah, xde jatidiri, x laksanakan syariat. apakah faedahnya?adakah hanya angka-angka kosong?"

ouch! pahit tapi benar. so, tinggal part untuk diri kita sendiri berfikir dan muhasabah. wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment