Wednesday, August 29, 2012

duta.


alkisah pada suatu hari di salah satu hentian di lebuhraya utara selatan,

cik adik sedang bersiap sedia untuk solat. pakaian? lengkap. aurat? settle. lalu solat didirikan. seusai solat, seseorang mendekati.

cik adik, kenapa solat x pakai telekung ni? sah ke?

eh xpe cik kakak. insyaAllah sah. syarat sah solat kan tutup aurat. bukan pakai telekung. x semestinya x pakai telekung tu solat jadi x sah. boleh pakai pakaian sendiri je asalkan aurat tertutup sempurna masa solat.

ye la. tapi cik adik, tu kan bukan kebiasaan kita kat malaysia ni. lain lah kalau kat negara arab tu.

emm xpe cik kakak. x semestinya yang biasa tu betul. yang x biasa tu salah. pakai telekung tu adat kita. tapi menjaga aurat tu ibadat, cik kakak. kita boleh betulkan yang biasa dan biasakan yang betul. inysaAllah ok je.

akhirnya cik adik tersenyum lalu beredar.

cerita telah ditambah perisa secukupnya untuk menyedapkan telinga. sekian, terima kasih.

------------------------------------------------------------------TAMAT---------------------------------------------------------------------

insyaAllah, mahu bangga jadi muslim yang amalkan islam yang sebenar. mahu berani bercakap mengenai islam. x ambil jurusan agama bukan alasan untuk tidak berdakwah pada orang lain. title muslim telah mewajibkan kita untuk menyebarkan islam. moga Allah kuatkan kita atas ajalan ni. Allahumma ameen..

1 comment: