Wednesday, May 5, 2010

impacted.

pasti bukan saya

alhamdulillah. tadi dapat buat jaw x-ray. dental appointment yang seterusnya = 5 julai 2010. insyaAllah. nak cabut gigi bongsu yang impacted. ngEe. excited. ada buat homework sikit pasal gigi bongsu ni. artikel daripada Malaysian Dental Association. jom share.

Semua orang mempunyai dua jenis gigi iaitu gigi susu atau desidus dan gigi kekal. Gigi susu mempunyai 20 batang gigi. Gigi kekal pula mempunyai 32 batang dan ia akan tumbuh ke dalam mulut ketika anda berumur enam tahun atau tujuh tahun.

Jenis gigi yang pertama tumbuh di dalam mulut ialah gigi insisif atau kacip. Gigi yang terakhir yang tumbuh ialah gigi bongsu atau molar ketiga. Gigi itu tumbuh ketika berumur 17 tahun. Lazimnya semua 28 gigi kekal (14 dirahang atas dan 14 di rahang bawah) akan tumbuh di dalam mulut anda. Gigi bongsu kadangkala tidak tumbuh langsung ke dalam mulut anda. Ini mungkin disebabkan benih gigi bongsu memang tidak terbentuk dalam rahang dari awal.

Keadaan itu boleh terjadi kerana rahang terlalu kecil sehingga tidak mempunyai ruang pada rahang untuk memuatkan benih gigi. Gigi bongsu yang terhalang itu dinamakan gigi bongsu terimpak. Gigi itu hanya dilihat dengan jelas melalui kaedah X-ray.

Gigi bongsu terimpak tidak perlu dicabut keluar daripada rahang jika tidak menimbulkan rasa sakit. Tetapi kadang-kadang ia boleh menghimpit saraf kecil di sekitar rahang sehingga menyebabkan rasa sakit. Rasa sakit itu boleh tersebar ke sekitar bahagian leher dan muka. Jika kedudukan gigi bongsu terimpak di bahagian rahang atas, ia boleh menyebabkan rasa pening yang berterusan di sekitar kening dan sebahagian kepala. Rasa sakit itu hanya boleh reda jika gigi bongsu terimpak dicabut.

Gigi bongsu terimpak hanya boleh dikeluarkan dengan kaedah pembedahan ringkas yang dinamakan surgeri minor. Satu torehan akan dibuat pada gusi untuk mendedahkan tulang rahang. Bahagian tulang rahang yang menghalang korona gigi bongsu terimpak akan dibuang dengan satu alat pemotong khusus atau dengan alat geruji gigi. Setelah itu gigi akan dicungkil keluar.


bunyi pun mengerikan. tapi insyaAllah lepas ni akan ok. nervous.

2 comments: