Thursday, May 13, 2010

optimistik.


optimistik. berprasangka baik. atau apa2 aja yang kamu tafsirkan sebagai berpandangan positif. dan totally opposite dengan pesimistik. oh. kenapa pulak kena optimistik? saya terpanggil untuk tulis entri ni lepas mak bagi satu artikel pasal mikrobiologi pagi tadi. tq mak. sayang mak lebih. hehe. hmm. teringat pulak x lama dulu. kawan2 ramai yang tegur.

"eh fareha, jangan la optimistik sangat."

"xde la fareha. jangan la pikir baik sangat."

saya mula jadikan optimistik ni sebagai habit sejak pasum dulu. baru je lagi. dalam 2 tahun je agaknye. main pointnye, saya kurang redha dengan takdir Allah. tapi alhamdulillah Allah itu Maha Penyayang. saya dikurniakan petunjuk.

"...Jauhilah dari banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain..."
(Al-Hujurat;12)

saya sebab apa boleh jadi macam tu saya rasa x perlu la diberitahu. tapi nak ceritanye, nak jadi optimistik ni bukan senang. saya ambil masa dalam setahun jugak la kut untuk sebatikan sikap ni dalam diri ni. tapi berbaloi mencuba. insyaAllah sampai sekarang boleh praktikkan dalam hidup sehari-hari.

ok. berbalik semula kepada soalan saya kat atas. jawapan saya senang. jadi optimistik buat hati saya lebih tenang? in what sense?

x pernah ke kita rasa penat untuk bersikap pesimis bila2 kita ada masalah? kalau kamu2 x penat, saya mengaku saya penat. saya x suka susahkan hati tahap kritikal sampai terkena tempias kat orang lain. nak moody2 la. bad mood la. ok. saya mengaku saya pun pernah xde mood. mood swing. etc. tapi kita cuba la untuk bersikap lebih baik.

tapi tu x bermaksud saya x ambil serius kalau saya ada masalah. orang kat sekeliling mungkin pikir saya x ambil berat kalau ada apa problem2. saya paham. dan saya mungkin dah lali dengan semua ni. saya rasa x perlu la nak gelabah2. marah2. nangis2. penat.

bila2 je ada masalah kita cuba untuk jadi tenang. barulah boleh pikir dengan lagi baik. kita patut berbalik semula kepada Allah. yang ni saya pasti ramai yang selalu sebut. ujian kesusahan yang Allah bagi tu sebenarnye lebih baik daripada ujian nikmat yang Allah kurniakan. sebab apa? sebab kita akan kembali mendekatkan diri pada-Nya bila kita lalai. leka. lagha. bergantung sepenuhnya kepada Dia untuk membantu kita. daripada kita happy2 dan mungkin jarang mengingat Allah bila kita senang.

bak kata orang putih. every cloud has a silver lining. kita sendiri pun percaya setiap ujian, pasti ada hikmah disebaliknye. so, start being optimist! moga Allah membantu kita semua. dan jika diuji Allah, moga saya sentiasa mampu buat apa yang saya tulis ni. wallahu'alam.

2 comments: