Wednesday, June 23, 2010

penting!

identiti dirahsiakan ;)
alhamdulillah. cuba mengikut saranan cik fatin nazihah. cover muka kat atas. hehe. edit sikit2 boleh laa.
emm. sebenarnye nak cerita sikit pasal fesyen bertudung ni. ye laa. zaman makin moden. makin banyak fesyen tudung yang dicipta. dengan alasan mahu kelihatan lebih kontemporari dan sofistikated. dan ade yang cakap nak tarik golongan2 yang x bertudung untuk bertudung. sebabnye tudung yang digayakan nampak cantik dan ringkas. hmm. kalau betul bagus laa.
tapi yang x bagusnye kalau gaya bertudung tu yang salah. fesyen bertudung kat atas memang yang latest. boleh kata ramai la ikut trend sanggul tinggi ni. kalau dah bersanggul, logik la kalau kita fikir rambut panjang kan? tapi rupa2nye kalau berambut pendek tapi masih nak bersanggul, boleh beli sanggul palsu atau fake bun kat butik2 bagai.
hmm. ape la motif sebenar kita pakai tudung? bukan untuk tayang sanggul segala kan? ape yang merisaukan adalah terdapat tanda2 kemungkaran Allah dalam fesyen bertudung sanggul tinggi ni.
Rasulullah s.a.w bersabda:
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti punuk unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”
HR Muslim (no 212)
naudzubillah. moga2 kita x terjebak dengan fesyen2 yang bukan2 ni. so, macam mana pulak ciri2 bertudung yang patut dipakai? islam dah manggariskan cara2 untuk berjilbab. antara yang saya tahu, tudung yang menutupi dada, x nipis dan jarang hingga menampakkan batang leher dan x bersanggul tinggi. dalilnya ada, tapi saya x ingat. insyaAllah nanti kalau dah jumpa boleh dikongsi k.

7 comments:

  1. haah faa.
    sekarang sampai jual sanggul tipu sebab nak bagi tinggi.
    rasanya dlm surah an-nur ada dalil pasal aurat. tak ingat ayat brp.

    ReplyDelete
  2. rimas kot pkai sanggul tu.lg2 tme nk b'sukan.b'silat n b'aktvt..lg2 sanggul tipu..

    zmn sekrg sprti nk kembali ke zmn jahiliah..hurm..

    ReplyDelete
  3. kte umat akhir zaman ni pasti akan mengulangi zaman tuh kemudian barulah islam gah kembali...insyaAllah...muga dapat dijadikan peringatan entri ni...syukran

    ReplyDelete
  4. sue : haah. stuju2! rimas je kut.

    ifa : insyaAllah. moga2 kite sume dpt menyumbang kpd islam yang gah ni. afwan.

    ReplyDelete
  5. ok baru pasan ade name kite atas tu hehe blushing ^^

    yup3.. hadis pasal sanggul ni, rupenye ramai baru tahu. mujur skrg da besar2an tersebar, ramai yg dah insaf, alhamdulillah =)

    ReplyDelete
  6. pelik juga..ada y ingin nampk seperti mentol..
    di lilit lilit dan lilit..

    *risau pula tercekik..huhu..bila berpesen la katekn..

    bila kita lupa..tujuan tutup aurat itu utk apa..
    hm..

    saranan y baik!..nice post!

    ReplyDelete