Wednesday, May 4, 2011

bacteria and viruses.


~by dragonartz

alhamdulillah. selesai paper ketiga pagi tadi. paper bacteriology. alhamdulillah juga. rasa perform lebih baik untuk paper ni berbanding dengan paper virology yang lepas. tapi kita x tahu kan? boleh jadi yang dapat buat lebih baik tu, x dapat score yang kita harapkan. dan boleh jadi yang rasa x dapat buat dengan baik tu, yang dapat score lebih baik. wallahu'alam. apa-apa pun, tu semua kerja Allah kan? yang penting kita tawakkal dan usaha. pasal result nanti lain cerita. huhu.

ok. sikit sharing buat yang mungkin blurr-blurr lagi. tapi kalau kamu future microbiologist, jangan blurr-blurr jugak ye :)

bacteriology = study of bacteria
virology = study of viruses

bacteria bukan virus? bukan. bukan. generally, bacteria adalah hidupan tapi virus bukan hidupan. currently yang pasal kematian kat pulapol tu adalah disebabkan oleh virus adenovirus. tapi kematian yang disebabkan demam kencing tikus tu disebabkan oleh bacteria Leptospira spp. saiz virus jauh lebih kecil berbanding bacteria, kira-kira 10-300 nanometer. ok x boleh ambil pembaris untuk ukur ye. lagi, bacteria bawa manfaat dan mudarat tapi virus hanya mendatangkan mudarat pada hidupan lain. saya pernah cerita pasal hal ni pada seorang adik comel. so, konklusi yang dibuat oleh adik comel ni,

"bacteria ni macam jin sebab ada yang baik, ada yang jahat."
"virus ni macam syaitan, semua pun jahat."

hmm. kata-kata adik ni ada benarnya. tapi saya x berani nak komen lebih-lebih. sebabnya, kamu tahu? semua benda yang Allah ciptakan untuk kita kat atas muka bumi ni ada gunanya. macam kita x diciptakan sia-sia.

"Dan tidaklah Kami bermain-main menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya."
(Ad-Dukhan 44;38)

cuba fikir. kalau xde virus, xde la penghasilan vaksin kan? kalau xde penghasilan vaksin, xde la kajian untuk menghasilkan sesuatu bahan yang dapat mencegah penyakit. bak kata orang putih, prevention is better than cure. bukan dah terhantuk, baru terngadah. nah, kan bagus tu. subhanallah.

diari : teringat kata-kata dr. chan,

"this is what i like about microbes. unlike human, they don't scream when you cut or burn them."

insyaAllah mungkin inilah hikmahnya saya x memilih jalan perubatan. tapi tetap dengan jalan yang dipilih oleh mak. microbiology :)

7 comments:

  1. jazakillah untuk perkongsiannya..like333 <3

    ReplyDelete
  2. azy dah abes exam kan? singgah la odyssey slalu.hihii

    ReplyDelete
  3. owh..mcm tu ye..baru tahu.hehe..

    penerangan yang ringkas tapi padat.

    terima kasih faa.

    ReplyDelete
  4. hehe like apa yg dr chan tu ckp =p

    ReplyDelete
  5. sue : my pleasure :)
    lily : hehe. ye2. kami pn slalu ulang ayat tu ;)

    ReplyDelete
  6. we wudnt know whether they scream or not can we?
    infact tht our ear can only hear for certain range of frequencies (Hz) =)

    *blajar dari kehidupan.nice!

    ReplyDelete