Tuesday, April 10, 2012

kecintaan.


suka melakarkan cinta buat para akhawat. yup. akhawats fillah :)

subhanallah. alhamdulillah. lailahaillallah. allahuakbar.

Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara (49;10)

Tidak sempurna keimanan seseorang mukmin itu hingga ia mencintai saudaranya seperti ia mencintai dirinya sendiri (HR Bukhari Muslim)

sungguh! makhluk yang bernama akhawat itu memang osem. kedamaian yang diturunkan oleh Allah kepada sesiapa yang Dia mahu. dan hamdanlillah. beruntunglah merasa adanya akhawats yang menegur kamu bila salah. menguatkan kamu bila lemah. mendampingi kamu bila ummah lain menjauhi kamu. berkongsi kekayaan harta benda dan jiwa. dan mencintai kamu seadanya kerana Dia.

Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (8;63)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Allah yang melimpah-limpah rahmatnya akan menanamkan bagi mereka dalam hati orang ramai perasaan kasih sayang (19;96)

ukhuwwah. perasaan yang sangat best sampai susah nak cerita. hanya mereka yang makan mee bandung muar yang tahu kelazatan dan kenyamanan mee bandung muar tu. ahaks. sila pergi ke muar untuk menikmati mee bandung di sana dan anda akan rasa apa yang telah diceritakan! keterikatan atas dasar aqidah yang x dapat ditukar ganti. walaupun x pernah jumpa, kenal macam dah berkurun. walaupun baru sehari berta'aruf, mampu share isi hati. sehari x jumpa ibarat beribu tahun x bersua! subahanallah. hati-hati yang terikat ini moga dinaungi rabithah lillahi ta'ala. 

selalu merindui saat bersama akhawat yang sememangnya rasa seperti alam fantasi! rindu berbincang masalah dakwah tarbiyyah. rindu sharing hal-hal usrah dan mutarabbi. rindu diingatkan menjaga mutabaah amal. rindu berkasih sayang. rindu itu. rindu ini :'(

Ruh-ruh itu adalah ibarat tentera-tentera yang selalu bersiap-siaga, yang telah saling mengenal maka ia bertemu dan bersatu, sedang yang tidak mengenal akan saling berselisih dan saling mengingkari (HR Muslim)

telah kuimani jalan ini dengan sesungguhnya! maka Ya Allah, kuatkanlah dan tsabatkanlah aku di atas jalan ini.

2 comments: