Wednesday, April 22, 2015

semangat. fuuhh.


insyaAllah, bakal bermusafir ke bumi cahaya matahari untuk menunaikan amanah berkongsi sesuatu.
himmah 'aliyah.
maksudnya kehendak,  pendorong dan semangat yang tinggi.

tolong promote :)

 Allahu. tak pasti adakah kerana aku masih tak settle pasal ni? teringat seorang ukhti pernah cakap, dia diberikan taklifan untuk memberi satu pengisian kepada kami tapi sebenarnya dia merasakan pengisian tu adalah untuk dirinya sendiri. seolah-olah Allah menyuruhnya untuk mengingatkan diri sendiri sebelum menyampaikan kepada kami. dan aku? tak pasti. mungkin juga begitu.

ramai yang berkata, orang sekeliling kita adalah ujian buat kita kerana kita masih belum lepas ujian tersebut. lebih khusus, mutarabbi kita adalah seperti kita. masalah mereka sama seperti masalah kita. semahunya kita membantu meraka, semahunya dan sebaiknya itulah kita perlu membetulkan diri sendiri terlebih dahulu. benar. tak semua masalah mutarabbi akan sama macam kita. tapi hakikat hal-hal yang sama ni perlu difikirkan.

himmah 'aliyah.

pernah sekali dalam usrah summer yang lalu, naqibah bertanya apakah motivasi dakwah kami? yang terutamanya pastilah syurga. menjadi penghuni jannatul firdaus dan bertemu Allah dengan tersenyum dalam kedamaian! tapi aku akhirnya memberi jawapan yang aku rasakan lebih praktikal. antara motivasiku atas jalan ni adalah himmah 'aliyah sosok para penggerak dakwah.

alhamdulillah. Allah mengizinkan aku berjumpa ramai super saiya dalam gerabak dakwah ni. mujahadah mereka, tadhiyyah mereka, kecintaan mereka, semuanya memberikan aku motivasi di saat melemah dan futur. tak terkecuali juga mereka kader-kader dakwah yang di luar sana. para ikhwan misalnya. sangat amat termotivasi dengan mereka. teringat-ingat wajah mereka yang dijatuhkan hukuman gantung mandatori dan juga hukuman penjara.tapi mereka nampak tenang. tenang menerima berita kematian. tenang mengetahui akan terasing dipenjara. tapi aku tahu, mereka juga tenang kerana akhirnya akan berehat daripada dunia yang melelahkan ni. mereka tenang. jauh lebih tenang daripada aku yang tidaklah terganggu gugah dengan ujian sebesar ujian mereka. malu.

kata seorang tokoh ahli sufi, abu al-qasim al-junaid:

jagalah himmah kamu kerana ia adalah permulaan bagi semua perkara.

T_T


1 comment:

  1. MasyaAllah ukht. Terkesan ~ Teruskan menulis. Moga Allah redha :)

    ReplyDelete