Thursday, February 11, 2010

penting!!!

saya harap kawan2 dapat baca post ni. termasuklah yang follow odyssey senyap2. xpe. saya faham kenapa kamu2 sembunyi2. insyaAllah akan ade yang baik dalam semua ni.

mula2 saya nak mintak maap. andai ade entri2 saya yang telah menimbulkan kekecohan atau ape2 isu yang kurang disenangi. saya sedar odyssey bukan blog yang sempurna. mata. hati. pemikiran. sekali lagi saya ingatkan. blog ni cuma sedikit perkongsian daripada saya yang kerdil ni. to keep my friends updated about me.

highest apology. terutama kepada pihak yang terlibat dengan majlis yang akan diadakan di palace nanti. saya x pernah terdetik dan xde sikit niat pun nak menyusahkan kamu semua. ape lagi mengatakan hal2 yang x baik pasal majlis ni.

saya nak jelaskan isu halal mengenai entri saya beberapa hari lepas. semua ni cuma pendapat saya yang masih kurang ilmu di dunia ni. saya x menuduh, apatah lagi menjatuhkan hukum. saya x kata makanan di palace x halal *lau x caye, tgk balik entri yg lpas* . saya tahu, palace x tersenarai dalam hotel yang mendapat pengesahan jakim. tapi tu x bermaksud makanan kat sana x boleh dimakan. alasannye, palace x minta pun pihak jakim untuk keluarkan surat pengesahan halal di sana. tolonglah faham. xde pengesahan halal, x bermaksud konfem haram. kalau kita tengok dalam hidup kita hari2 pun. semua makanan yang kita beli tu ade pengesahan halal ke??

saya minta kawan2 fikir betul2. xpe walaupun kejap je. saya pasti. yakin. sure. confirm. kawan2 adalah golongan mahasiswa mahasiswi terpelajar. boleh buat pertimbangan atas ape yang kita semua dengar. lihat. tahu. kalau masih ragu2 (mcm sy sndri), boleh terus berhubung dengan pihak jakim atau persatuan pengguna pulau pinang. saya pasti ade penjelasan yang baik untuk masalah ni. semuanye bergantung kepada diri sendiri je. nak ke x??

bukan senang nak manipulasi saya. jadi saya harap, kawan2 dapat jumpa saya secara baik (mcm sorg abg tu) jika masih ade salah faham. nanti kita boleh sama2 usahakan ape yang termampu k.

nota kaki : terima kasih sebab concern. ambil berat dan ambil tahu. sangat menghargai. (^_^)

8 comments:

  1. owh..psl bnde tu ke..
    dr apa yg sya bca dan faham dr pos leps,faa tk ckp pon mknn kat ctu haram..just suruh sape yg tu alert je kn..

    tkpela..sabar k..bwk berbncng bnde nie..

    ReplyDelete
  2. ooo psl ni ke?
    huhu
    brula paham mengapa..:)

    ReplyDelete
  3. Dari Amir, ia berkata: Saya mendengar Nu'man bin Basyir berkata: Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Halal itu jelas dan haram itu jelas dan di antara keduanya terdapat perkara yang musyabbihat (serupa, tidak jelas haram atau halalnya) yang tidak diketahui oleh ramai manusia. Sesiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat maka ia telah membersihkan kehormatan diri dan agamanya. Dan sesiapa yang terjerumus dalam syubhat adalah seperti pengembala (yang membawa ternakanannya) di sekitar tanah larangan maka hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya larangan Allah di bumiNya adalah hal-hal yang diharamkanNya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada seketul daging, apabila daging itu baik maka seluruh tubuh itu baik. Dan apabila daging itu rosak maka seluruh tubuh itupun rusak. Ketahuilah, itulah hati.
    (Sahih Bukhari)

    ReplyDelete
  4. ain,
    kte xnk buat fitnah tanpa kte tau ngan yakin dan pasti kalau palace tu serve makanan yg x halal kat muslim. soalnye, palace ade 5 buah dapur yg berasingan. dan diselia oleh orang melayu islam sendiri. kte senyap sbb kte x tahu lebih. dan kte xnk tau menuduh je tanpa ade bukti yg betul2 kukuh. harap ain fikir baik2 semula. hal ni dah diterangkan oleh seseorg yg boleh dipercayai kt kte smlm. kte pn tau hal halal haram ni. dan insyaAllah mmg kte konfem jauhi syubhah. lau ain x puas ati ag, jumpe kte face 2 face ye.

    ReplyDelete
  5. fareha...ain xkata pe la...
    ain tahu...ain fhm...
    ain dah cuba selidik...
    ain pun xtduh...
    dlm blog ain pun, ain xkata cm tue...
    just benda nie bila kita confius, tue dh jatuh syubhat, kan...

    ReplyDelete
  6. btul3..ble da syubhah hukumnye wajib dijauhkan..dikhuatiri haram..

    ReplyDelete