Monday, June 22, 2015

menjaga hati.


masih tertinggal bayanganmu
yang telah membekas di relung hatiku
hujan tanpa henti seolah petanda
cinta tak di sini lagi
kau telah berpaling
 
biarkan aku menjaga perasaan ini
menjaga segenap cinta yang telah kau beri
engkau pergi, aku takkan pergi
kau menjauh, aku takkan jauh
sebenarnya diriku masih mengharapkanmu

masih adakah cahaya rindumu
yang dulu selalu cerminkan hatimu
aku takkan bisa menghapus dirimu
meski ku lihat kini
kau di seberang sana
 
andai akhirnya
kau tak juga kembali
aku tetap sendiri
menjaga hati

(Yovie & Nuno, 2008)

bertalu-talu menerima perkhabaran mereka yang dicintai meninggalkan jalan ini. daerah ini. tanah air ini. perasaan? bercampur aduk. sedih. kecewa. takut. macam-macam. benarlah jalan ini tak mudah. bagi yang belum merasai jerihnya ujian berkeluarga dan berkerjaya, berperasangka baiklah kepada mereka yang sudah pergi. husnudzon. kerana kita tak tahu apa yang mereka laui. kita tak merasakan persis perasaan mereka. kita tak tahu dan kita tak rasa. mungkin kelak kita juga begitu. na'udzubillah. hanya mampu berdoa agar Allah tsabatkan hati-hati kita atas jalan dakwah tarbiyah ini. bagi yang sudah pergi, moga datang kembali. 

 [credit]

Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah kami di atas jalanMu dan dalam ketaatan kepadaMu!
Allahumma ameen..

No comments:

Post a Comment