Sunday, October 18, 2009

isolated??

feeling isolated, rasa terasing?? what's the first thing on your mind when we say the word 'terasing'?? judul buku hilal asyraf?? ye. mungkin.


cover ni lain drpd yang sy tahu

tapi hari ni saya nak bercakap sikit pasal terasing = diskriminasi. ye betul. terasing x bermaksud diskriminasi. but somehow it does reflect the word.

apa pendapat anda bila anda sendiri terasing?? baik ke terasing ni?? ke x?? pada pendapat saya, manusia rasa terasing bila terasa disisihkan oleh semua yang ada di sekeliling. kenapa?? mungkin kerana kita ada membuat sesuatu yang menyebabkan orang mengasingkan diri daripada kita?? tapi tu fitrah manusia biasa. insan yang selalu buat silap. muhasabah diri balik ok.

yang tadi tu mungkin yang x baik pasal terasing. tapi, apa sebenarnya yang baik pasal terasing ni??

bukan perpisahan terasing ye


teringat balik abg. nik cerita pasal seminar iman di sisi orang asing. dalam al-quran juga Allah s.w.t. ada berfirman. maksudnya:

Dan jika kamu mengikuti kebanyakan orang di bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Yang mereka ikuti hanya persangkaan belaka dan mereka hanyalah membuat kebohongan. (Al-An'am, 116)

ingatlah kawan2, islam itu datang dalam keadaan yang asing dan pulang dalam keadaan yang asing. so, jadi terasing ni bukanlah sesuatu yang buruk, insyaAllah...

4 comments:

  1. aah..mmg kadang2 rasa terasing...pabila surrounding sgt2 tak kena dgn diri ini

    ReplyDelete
  2. xpe2.. mgkn perlu menyendiri.. bila dh ok balik insyaAllah x terasing.. chill~

    ReplyDelete
  3. ya..mse msuk UKM mle2,mmg rase t'asing..snn tk biasa lg..

    Tp,lme2..Alhamdullillah..ok..

    ReplyDelete
  4. iye2. adat pegi ke tmpt baru. lama2 ok la...:)

    ReplyDelete