Saturday, October 17, 2009

Muhasabah dan koreksi diri.

oh ye. mula2 sekali saya nk mintak maap atas semua yang serba x kena. maap atas kata yang x beralas, cakap yang terlepas, gurau yang melampaui batas, atau merajuk x kena tempat, terpukul kat mana2 atau ape2 je la yang menyinggung hati sahabiah semua. x la berniat nk buat semua tu. mungkin x perasan dan hati x terkawal. moga saya juga diampuni oleh-Nya. AMIN.




baru2 ni saya ada membaca buku terjemahan kitab mukashafah al qulub, mengenai mahabbah dan koreksi diri. tapi kat sini saya nak menyentuh sikit pasal koreksi diri. zaman sekarang ni dah maju. semua orang dah pandai. menang berkata2. bercakap mengenai agama pun x kurang hebatnya. tapi sayang. xde praktikal. lisan je yang lebih. kat sini juga saya cuma nak ingatkan diri sendiri dan sahabat yang lain, laksanakanlah apa yang kita cakap. seperti maksud firman Allah s.w.t. :

Wahai orang2 yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang x kamu kerjakan? Itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan sesuatu yang x kamu kerjakan. (As-Saff ; 2,3)

x terkecuali, sebelum dan selepas perlaksanaan tu ada baiknya kita sama2 muhasabah diri semula. topup yang baik, delete yang kurang baik ok. insyaAllah.


Malik bin Dinar berkata, "Kudengar Hujaj berceramah. Dia berkata, "Allah mengasihi orang yang suka mengoreksi diri sendiri sebelum dia mengoreksi orang lain."
Wallahu'alam...

2 comments: