Wednesday, January 6, 2010

muka buku.


tadi bukak langit ilahi. lama x menjengah. tergerak hati pulak nak baca satu post ni. alhamdulillah. lega hati. mari kita ambil sesuatu daripada entri yang satu ni.

Apa hukum menggunakan Facebook? Mudah cerita, apa hukumnya berurusan dengan orang yahudi dan nasrani? Hukumnya yang asal adalah dibenarkan.

Ada hadith meriwayatkan seperti berikut:


“Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan dari seorang yahudi dengan pembayaran secara bertangguh dan mencagarkan baju besi baginda SAW” (Riwayat Al-Bukhari, no 2326, 2/841)


Facebook, hanya akan menjadi haram apabila sah Mark Zuckerberg(Pengasas Facebook) membuat peerjanjian hitam putih dengan Israel untuk menghapuskan saudara-saudara kita di Palestin. Masalahnya sekarang, perkara itu tidak dapat dibuktikan.


Lebih mengecewakan, Majalah Al-Islam yang dikeluarkan pada September 2009 telah mengeluarkan artikel bertajuk seperti berikut:



“Zuckerberg Guna Facebook Untuk Bunuh Penduduk Palestin”



Ini satu tajuk, dan di dalam tajuk ini ada unsur tuduhan. Malangnya, di dalam artikel yang bertajuk ‘panas’ itu, tidak disertakan bukti untuk menyokong apa yang dibawa oleh tajuknya.


Soalan mudah saya lontarkan kepada diri saya dan anda.


Kenapa anda meggunakan Facebook?


Satu lagi soalan mudah.


Bagaimana anda menggunakan Facebook?


Facebook boleh menjadi haram, apabila ia anda gunakan sehingga melontarkan diri anda kepada kerosakan dan kehancuran. Allah SWT berfirman:


“Dan janganlah kamu melontarkan diri kamu ke dalam kerosakan” Surah Al-Baqarah ayat 195.


Justeru, kalau kita menggunakan Facebook sehingga kita meninggalkan solat, kita gunakan Facebook sehingga merosakkan Aqidah, kita guna Facebook sampai rosak studi kita, kita gunakan Facebook sampai satu tahap tidak keluar rumah langsung, dan perkara-perkara di sekitar perkara-perkara yang saya sebutkan ini. Kalau semua ini, atau salah satu daripadanya berlaku ke atas diri kita, maka haramlah Facebook itu ke atas kita.


frankly, banyak benda yang boleh saya ulas. tapi, lebih molek kalau kita sama2 fikirkan ape yang dah ditulis oleh hilal asyraf. selamat bermujahadah...

5 comments:

  1. betul tue..kne pndai had masa tuk berfacebuk2 nie.

    btw..thanks fot the info.sgt berguna..dan nasihat yg diberi..

    thanks..tersedr driku..

    ReplyDelete
  2. ehmm...
    ...nth la...
    betul juga...
    setiap pendapat itu xda betul n xda salah...
    kecuali pendapat rasulullah saw...
    terpulang kepada penilaian sendiri...
    hehe...
    tapi setuju juga dgn fareha...

    ReplyDelete
  3. sue : xpe..kte sama2 mengingatkan..
    ain : yup.. rambut mgkn sama hitam, tapi hati sape tau..

    ReplyDelete
  4. memang la...
    tp skang nie org dah warna rambut mcm2 warna...kan...
    haha

    ReplyDelete