Wednesday, March 24, 2010

rawat hati.


alhamdulillah. masih lagi punya hati yang insyaAllah, dipegang oleh Allah jua. eh2. ni bukan entri pasal ubat hati lagi ye. cuma sedikit perkongsian dan peringatan dari diri yang masih mentah dan kurang pengalaman ni. moga2 berkesan dengan izin-Nya.

satu perkara yang saya kira sangat simple dan paling selalu saya amalkan.

pujuk diri sendiri. ingatkan diri yang rezeki ada di mana2 dan x kira bila. betul3. kita imani bahawa Allah itu Maha Adil. so, kenapa risau bila orang lain dapat sesuatu yang lebih dari kita? yakinlah kalau rezeki kita belum ada lagi masa tu, insyaAllah akan ada jugak kelak. mungkin lebih lagi daripada orang lain yang sebelumnya.

x payah pikir susah2. ketentuan Allah itu pasti. kalau pun kita berusaha sehabis mungkin tapi still x dapat hasil yang memuaskan, x perlu sedih yang berlebihan. kun faya kuun. Allah Maha Tahu apa yang terbaik untuk hamba2-Nya. selalu ingatkan diri kalau Allah memandang usaha kita dan penilaian kita akan hasil yang kita dapat. sama ada kembali mengadu pada Allah atau lebih jauh daripada-Nya.

moga2 kita semua berfikir. moga kita dapat sesuatu daripada berfikir. moga2 kita semua masih di bawah lembayung rahmat Ilahi. moga2 kita semua punya hati yang kuat. dan moga2 saya jugak mampu tunaikan apa yang saya tulis kali ni. AMIN.

^_^
~chill~

3 comments:

  1. hurm.. betul..

    tapi..

    nak pujuk diri sendiri tuh bukan senang.
    mmg kna bnyak pkir.
    dalam2..
    duduk diam2..

    apa2 pun.. antra org lain ngn diri sendiri yg pujuk,

    diri sendiri lagi berkesan..
    kan?

    eh, paham ke x nih?

    ReplyDelete
  2. salam~
    yaaa...saya suka dengan pendekatan,'Pujuk diri sendiri'.memang kita seringkali ditimpakan ujian,yg kadangkala kita tak mampu nak tanggung.Maka carilah motivasinya di dalam Quran. jaga diri ya!

    ReplyDelete
  3. hanis : paham. btul3. stuju ngan cik anneh. :)

    iqbalsyarie : insyaAllah...

    ReplyDelete